29 mrt #5 Weight & Balance
Lessen uit de luchtvaart #5: Wat is het juiste moment voor een bedrijfsovername?
Andere situaties vragen om andere keuzes. Dat maakt de Corona crisis ons wel heel duidelijk. Veel is veranderd, processen zijn anders ingericht, werkwijzen aangepast, teams uitgedund of juist uitgebreid. Als ik het daarover heb met een jonge ondernemer krijg ik de vraag wanneer het beste moment is om het bedrijf van haar vader over te nemen. Ik geef haar aan dat dát moment afhankelijk is van 1. het mee te nemen van ‘nuttig’ gewicht en 2. de baanlengte die nodig is om los te komen van de grond. Als ze me wazig aankijkt neem ik haar mee op een van mijn vluchten.
Golfen op Le Touquet
Helemaal in het Noorden aan de Franse kust (Côte d’Opal) ligt het mondaine plaatsje Le Touquet Paris – Plage. Voor de niet Frans sprekende onder ons: het strand van Parijs. Veel Parijzenaars bouwden er eind negentiende en begin twintigste eeuw sjieke optrekjes. Om in het weekend het drukke stadse zakenleven te verruilen voor de frisse zeebries aan de boulevard. Door de centrale ligging tussen Engeland, België en Frankrijk is het gemoedelijke vliegveld van internationale allure. Zakenjets, sportvliegtuigen en lijndiensten, er is altijd wel iets te doen en te zien. En te eten! Ook de plaatselijke bevolking weet het restaurant met uitzicht op het platform te vinden voor de lunch.
Mijn vrienden weten te vertellen dat op steenworp afstand in ongerept duingebied een fantastische golfbaan gelegen is. Een absolute topper voor golfers. Een en een is twee en zo zitten we op een al warme zomerochtend in een 4 persoons Cessna 172 te wachten op de clearance van Eindhoven Tower om te vertrekken voor een dagje golf.
Te laag!
Het belooft een prachtige dag te worden. In vliegtermen vertaald: CAVOK (Clouds And Visibility are OK). Gisteren heb ik het vliegtuig tot de nok toe vol getankt, dus ook daarover geen zorgen. All set to go! Na alle checks staan we klaar op de startbaan en hebben mijn vrienden ineens wat minder praatjes. Blijkbaar is het toch voor iedereen een spannend moment. Als ik de goedkeuring voor take-off heb ontvangen, geef ik full power, laat de remmen los. De snelheid loopt op.
Dit toestel heeft met 2 extra cilinders en een verstelbare propeller extra power, alleen zie ik dat nu niet terug. Normaal gesproken zou ik allang ‘los’ zijn maar nu lijkt het een eeuwigheid te duren. Iets wijzigen aan de settings is op dit moment in de start te gevaarlijk, en het moment om de start nog af te kunnen breken (de Rejected Take-Off) schiet aan mij voorbij. Met het einde van de baan langzaam in zicht en nog een kritisch getal op de hoogtemeter denk ik: Waarom klimt dat ding niet??
Evenwichtige belading
In gedachten ga ik terug naar mijn voorbereiding, waren we te zwaar beladen? De weight & balance geeft antwoord op die vraag. Deze berekening geeft inzicht in de belading van het vliegtuig en de effecten op de zwaartepuntverschuiving. Om vast te stellen of het vliegtuig inclusief belading binnen de specificaties van de fabrikant luchtwaardig blijft. Vaste gegevens daarbij zijn het leeggewicht van het vliegtuig en het gewicht van de vlieger, want zonder piloot geen take-off. En vervolgens kun je ‘spelen’ met brandstof (hoeveel heb je minimaal nodig voor de route plus veilige reserve), passagiers (aantal en gewicht) en bagage (leave all the bullshit at home). Voor deze vlucht zat alles binnen de veilige marges.
Heel langzaam bereiken we een acceptabele hoogte en zit ik weer wat rustiger achter het stuur. Hoewel goed afgelopen was het een gevaarlijke start. Met een kortere baan of hoogte obstakels achter de baan kan een dergelijke situatie fataal aflopen.
Kwestie van keuzes maken
Omdat ik altijd op dit toestel vlieg kende ik de prestaties (dacht ik) voldoende, ik had genoeg vlieguren, vaker met passagiers met bagage gevlogen, vaker wat langere trips dan een rondje rond de kerk gemaakt. Wat deed ik anders dan wat ik altijd doe? Achteraf bleek dit de verkeerde vraag. Want de omstandigheden waren anders en díe vroegen om andere keuzes. Bij hogere temperaturen, bij lage luchtdruk of bij een vliegveld op hoogte heeft een vliegtuig meer startlengte en dus meer baan nodig. Ik ging er te gemakkelijk vanuit dat als je doet wat je deed je ook krijgt wat je kreeg. En dat is dus niet altijd het geval. Om los te komen van de grond (lift-off) moet je vooraf bepalen hoeveel ‘nuttig’ gewicht je, gezien de omstandigheden, wilt meenemen en bepalen hoeveel baanlengte (tijd) je nodig hebt. Een interessante vraag voor bij doorstart, overname of fusie van bedrijven.
Aan het eind van de middag bereken ik het nuttig gewicht voor de terugvlucht. De temperatuur is opgelopen en de baan op Le Touquet is beduidend korter dan op Eindhoven. En ik wil iedereen met bagage mee terugnemen. Ik neem dus minder (maar ruim voldoende) brandstof mee. Keuzes maken!
Wie en welke nuttige bagage mee jij mee in de overname van het bedrijf?
‘Weight & Balance’ is een gezamenlijk blog van AIRCONTROLS.