09 okt #2 Inzicht in invloed
Lessen uit de luchtvaart #2: Welke invloed heb je eigenlijk?
Het flipperkasteffect
Na een enerverend gesprek met een ondernemer besef ik dat de grootste zwakten van zijn organisatie te vinden zijn in omstandigheden gelegen buiten zijn onderneming. En dat in een wereld die in rap tempo verandert en die complexer is dan ooit, stel ik me zijn organisatie voor als een bal in een flipperkast. Hoe doe je dat; je organisatie stabiel en gezond houden als er zaken zijn die jouw bedrijfsvoering raken maar waar je geen invloed op hebt?
Eerst zien, dan geloven
Een inzicht in die vraag kreeg ik een week later. Ik heb een afspraak bij vliegschool De Kempen, een bijzonder familiebedrijf dat 50 jaar geleden een vliegveld heeft opgezet. Alles is hier goed geregeld, dat zie je. En van alle gemakken voorzien. Met een bekertje koffie in de hand vertel ik Peter, een ervaren vlieginstructeur, enthousiast over mijn ‘vliegcarrière’. En ook dat ik er de afgelopen 10 jaar niets mee heb gedaan. Mijn brevet weer geldig maken, dat is mijn eerste doel. Eerst zien, dan geloven. Dat lees ik uit de vriendelijke ogen van Peter. En zo stappen wij in een 2-persoons Cessna. Een klein, eenmotorig trainingsvliegtuig dat heel vergevingsgezind is. Kortom: je kunt het niet snel fout doen.
Vliegen als een vis
Dat je vliegen niet snel verleert blijkt als ik het vliegtuig los laat vliegen van de startbaan. Iehaaa! Ik vlieg! Ik geniet. Peter geeft instructies. Klimmen. Dalen. Steile bochten. Kijken wat het vliegtuig in extremen kan. Ik acteer, reageer, corrigeer. Ik moet weer wennen aan de complexiteit van het ‘bovenwerk’. De juiste hoogte met een juiste snelheid en een passend motorvermogen. Koers aanhouden, navigatie– en motorinstrumenten scannen. Ik ben erg druk om alles op een en hetzelfde moment uit te voeren maar naast mij zit een rustige vlieger die kijkt, monitort en alleen iets zegt als het echt nodig is.
En dan ineens heeft hij het over een vis in een kom. Een vis in een kom, wat heeft dat met vliegen te maken? “Kijk, zegt hij, het belangrijkst is dat je weet WAT je aan het doen bent, dat je controle hebt IN het vliegtuig, alles wat in je bereik ligt. Wat zich daarbuiten afspeelt, daar heb je geen invloed op. Zoals een vis in een kom. Verplaats je de kom dan kan de vis daar niets mee, het enige wat die moet doen is blijven zwemmen.
Ik kijk om me heen en zie de metafoor: plexiglas voor, naast en boven me. Ik moet het vliegtuig in de lucht houden met de juiste settings. Blijven vliegen dus. En monitoren. En als er van buitenaf invloeden zijn (zoals een verandering van windrichting of -sterkte) dan hoef ik alleen kleine correcties te geven.
Want vliegen is net als ondernemen: er is een binnen en een buiten. Als je weet welke elementen IN jouw bedrijf belangrijk zijn om gezond te blijven, en je monitort die elementen, dan kun je bij invloeden van buitenaf kleine correcties uitvoeren. Dat scheelt weer het zoveelste verandertraject.
Een zachte landing
Als ik na 10 jaar weer een zachte landing maak, de ‘after landing checks’ afvink en mijn Cessna voor de toren parkeer, dank ik mijn instructeur voor een fijne vlucht en een prachtig inzicht. Vliegen is mijn grote inspiratiebron waar ik de lessen uit de luchtvaart kan delen met andere ondernemers.
Welke top 3 te monitoren instrumenten/indicatoren houden jouw bedrijf gezond?
Goede vlucht!
‘Inzicht in invloed’ is een gezamenlijk blog van AIRCONTROLS.